Waarom zou je als leider een vrijspraak traject doen? Alles is toch al vergeven? In dit artikel zoom ik in op een belangrijk bijbelvers die nogal eens over het hoofd wordt gezien.
“Omdat wij deze beloften hebben, geliefden, moeten we onszelf reinigen van alles wat lichaam en geest bezoedelt, en in het vrezen van God streven naar een heilig leven.”
– 2 Korinthe 7:1 (NBV21)
In een tijd waarin genade soms wordt losgemaakt van heiligheid, herinnert Paulus ons in 2 Korinthe 7:1 aan een onmisbaar principe: reiniging is niet optioneel. Het is een strategisch antwoord op de beloften van Gods nabijheid. Wie zijn leven apart zet voor God, sluit juridische deuren voor de vijand en opent geestelijke toegang tot roeping en autoriteit.
Een oproep aan geliefden – niet aan buitenstaanders
De woorden van Paulus zijn gericht aan geliefde broeders en zusters in Christus. Dat stelt een confronterende vraag: kunnen wedergeboren christenen nog bezoedeld zijn? Paulus antwoordt onomwonden: ja. En daarom roept hij op tot actieve reiniging – zowel op het vlak van het lichaam als de geest.
De Griekse term μολυσμός (molusmos) duidt op geestelijke en morele besmetting. Denk hierbij niet slechts aan ‘zichtbare’ zonden, maar ook aan verborgen loyaliteiten, geestelijke vermenging en innerlijke onreinheid. Zulke bezoedeling fungeert als aanknopingspunt voor de vijand – niet om onze redding te ontkrachten, maar om onze werking te blokkeren.
Bezoedeling als toegangspoort voor de aanklager
In de hemelse rechtbank is de vijand niet slechts een verstoorder, maar een aanklager (Openbaring 12:10). Bezoedeling is zijn grond. Het geeft hem juridische ruimte om te eisen, te blokkeren, te verwarren. Daarom klinkt de oproep tot reiniging als een wapen in de geestelijke strijd. Wie zuiver leeft, sluit de mond van de aanklager.
Denk aan Zacharia 3, waar Satan aan de rechterzijde van de hogepriester Jozua staat om hem aan te klagen – tot het moment dat zijn vuile kleren worden verwijderd. In geestelijke taal: vergeving alleen is niet genoeg – er moet ook gereinigd worden.
Heiliging is niet wettisch – het is strategisch
De Bijbel is duidelijk: “Streef naar […] heiliging, want zonder heiliging zal niemand de Heer zien.” (Hebreeën 12:14) Heiliging is niet het verdienen van Gods liefde, maar het positioneren van jezelf in zijn aanwezigheid en bestemming.
“Wie zich hiervan reinigt, zal een voorwerp voor eervolle doeleinden zijn, geheiligd, bruikbaar voor de Heer.” (2 Timotheüs 2:21)
Zoals een instrument pas bruikbaar is wanneer het schoon is, zo geldt dat ook voor geestelijke effectiviteit. Bezoedeling blokkeert identiteit, zalving en roeping. Zuivering maakt ruimte voor promotie in de geest.
Een proces van eerbied en toewijding
Heiliging voltrekt zich “in het vrezen van God” – niet uit angst, maar uit eerbiedige gehoorzaamheid. Zoals Spreuken 8:13 zegt: “Ontzag voor de HEER betekent: het kwade haten.” Alleen wie God vreest, neemt bezoedeling serieus. Niet als religieus systeem, maar als uitdrukking van liefdevolle overgave.
De urgentie van vandaag: leven in helderheid
In een tijd waarin verwarring, vermenging en geestelijke vermoeidheid velen besluipen, is de oproep tot reiniging brandend actueel. Paulus schrijft geen morele preek, maar deelt een hemels perspectief: wie zich reinigt, wandelt in helderheid en wordt een betrouwbaar kanaal van de Geest.
“Wie Hij heeft vrijgesproken, heeft Hij ook verheerlijkt.”
– Romeinen 8:30
Tussen deze twee ligt het pad van heiliging. Een pad vol strijd, toewijding en overwinning.
Ten slotte: reiniging is voorbereiding op roeping
2 Korinthe 7:1 leert ons dat geestelijke volwassenheid niet groeit door kennis alleen, maar door reiniging van alles wat bezoedelt. Heiliging is niet het einddoel, maar de voorwaarde voor geestelijke autoriteit. Levensheiliging is geen bijzaak – het is een strategisch wapen in de hand van de Ecclesia.
“Opdat Hij uit de volken een volk voor Zijn Naam zou nemen.”
– Handelingen 15:14
Moge de Geest ons allen 'leiden' tot radicale toewijding, diepe reiniging en volwassen zoonschap – tot eer van de Koning.
Wil je verder de diepte in over heiliging, geestelijke strijd en de hemelse rechtbank? Meld je aan voor het traject Vrijspraak voor Leiders of volg mijn artikelen op svenleeuwestein.nl.
Sven Leeuwestein
“Omdat wij deze beloften hebben, geliefden, moeten we onszelf reinigen van alles wat lichaam en geest bezoedelt, en in het vrezen van God streven naar een heilig leven.”
– 2 Korinthe 7:1 (NBV21)
In een tijd waarin genade soms wordt losgemaakt van heiligheid, herinnert Paulus ons in 2 Korinthe 7:1 aan een onmisbaar principe: reiniging is niet optioneel. Het is een strategisch antwoord op de beloften van Gods nabijheid. Wie zijn leven apart zet voor God, sluit juridische deuren voor de vijand en opent geestelijke toegang tot roeping en autoriteit.
Een oproep aan geliefden – niet aan buitenstaanders
De woorden van Paulus zijn gericht aan geliefde broeders en zusters in Christus. Dat stelt een confronterende vraag: kunnen wedergeboren christenen nog bezoedeld zijn? Paulus antwoordt onomwonden: ja. En daarom roept hij op tot actieve reiniging – zowel op het vlak van het lichaam als de geest.
De Griekse term μολυσμός (molusmos) duidt op geestelijke en morele besmetting. Denk hierbij niet slechts aan ‘zichtbare’ zonden, maar ook aan verborgen loyaliteiten, geestelijke vermenging en innerlijke onreinheid. Zulke bezoedeling fungeert als aanknopingspunt voor de vijand – niet om onze redding te ontkrachten, maar om onze werking te blokkeren.
Bezoedeling als toegangspoort voor de aanklager
In de hemelse rechtbank is de vijand niet slechts een verstoorder, maar een aanklager (Openbaring 12:10). Bezoedeling is zijn grond. Het geeft hem juridische ruimte om te eisen, te blokkeren, te verwarren. Daarom klinkt de oproep tot reiniging als een wapen in de geestelijke strijd. Wie zuiver leeft, sluit de mond van de aanklager.
Denk aan Zacharia 3, waar Satan aan de rechterzijde van de hogepriester Jozua staat om hem aan te klagen – tot het moment dat zijn vuile kleren worden verwijderd. In geestelijke taal: vergeving alleen is niet genoeg – er moet ook gereinigd worden.
Heiliging is niet wettisch – het is strategisch
De Bijbel is duidelijk: “Streef naar […] heiliging, want zonder heiliging zal niemand de Heer zien.” (Hebreeën 12:14) Heiliging is niet het verdienen van Gods liefde, maar het positioneren van jezelf in zijn aanwezigheid en bestemming.
“Wie zich hiervan reinigt, zal een voorwerp voor eervolle doeleinden zijn, geheiligd, bruikbaar voor de Heer.” (2 Timotheüs 2:21)
Zoals een instrument pas bruikbaar is wanneer het schoon is, zo geldt dat ook voor geestelijke effectiviteit. Bezoedeling blokkeert identiteit, zalving en roeping. Zuivering maakt ruimte voor promotie in de geest.
Een proces van eerbied en toewijding
Heiliging voltrekt zich “in het vrezen van God” – niet uit angst, maar uit eerbiedige gehoorzaamheid. Zoals Spreuken 8:13 zegt: “Ontzag voor de HEER betekent: het kwade haten.” Alleen wie God vreest, neemt bezoedeling serieus. Niet als religieus systeem, maar als uitdrukking van liefdevolle overgave.
De urgentie van vandaag: leven in helderheid
In een tijd waarin verwarring, vermenging en geestelijke vermoeidheid velen besluipen, is de oproep tot reiniging brandend actueel. Paulus schrijft geen morele preek, maar deelt een hemels perspectief: wie zich reinigt, wandelt in helderheid en wordt een betrouwbaar kanaal van de Geest.
“Wie Hij heeft vrijgesproken, heeft Hij ook verheerlijkt.”
– Romeinen 8:30
Tussen deze twee ligt het pad van heiliging. Een pad vol strijd, toewijding en overwinning.
Ten slotte: reiniging is voorbereiding op roeping
2 Korinthe 7:1 leert ons dat geestelijke volwassenheid niet groeit door kennis alleen, maar door reiniging van alles wat bezoedelt. Heiliging is niet het einddoel, maar de voorwaarde voor geestelijke autoriteit. Levensheiliging is geen bijzaak – het is een strategisch wapen in de hand van de Ecclesia.
“Opdat Hij uit de volken een volk voor Zijn Naam zou nemen.”
– Handelingen 15:14
Moge de Geest ons allen 'leiden' tot radicale toewijding, diepe reiniging en volwassen zoonschap – tot eer van de Koning.
Wil je verder de diepte in over heiliging, geestelijke strijd en de hemelse rechtbank? Meld je aan voor het traject Vrijspraak voor Leiders of volg mijn artikelen op svenleeuwestein.nl.
Sven Leeuwestein